Ahzâb Sûresi 37. ayeti,
Hz. Peygamber'in (s.a.v.) evlatlığı Zeyd bin Hârise ile eşi Zeyneb bint Cahş arasındaki boşanma süreci ve ardından Hz. Peygamber'in (s.a.v.) Zeyneb ile evlenmesi konusunu ele almaktadır. Bu ayet,
İslam'daki evlatlık kavramı, toplumsal tabuların kaldırılması ve ilahi hükümlerin uygulanması açısından büyük önem taşımaktadır.
Bu yazıda
Ahzâb Sûresi 37. ayetin Arapça metni, Türkçe anlamı, tefsiri, İslam hukukundaki yeri ve modern yorumları detaylı olarak ele alınacaktır.
وَإِذْ تَقُولُ لِلَّذِي أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَأَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَاتَّقِ اللَّهَ وَتُخْفِي فِي نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْدِيهِ وَتَخْشَى النَّاسَ وَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَاهُ فَلَمَّا قَضَى زَيْدٌ مِنْهَا وَطَرًا زَوَّجْنَاكَهَا لِكَيْ لَا يَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فِي أَزْوَاجِ أَدْعِيَائِهِمْ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَرًا وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا
Diyanet Meali:
"Hani Allah'ın kendisine nimet verdiği ve senin de kendisine nimet verdiğin kişiye, 'Eşini yanında tut ve Allah'tan kork' diyordun. İçinde Allah'ın açığa çıkaracağı bir şeyi gizliyordun ve insanlardan çekiniyordun. Oysa Allah, kendisinden korkmana daha layıktır. Nihayet Zeyd, onunla ilişiğini kesince Biz onu sana nikâhladık ki, evlatlıklarının eşleriyle ilgili müminler için bir zorluk olmasın. Allah'ın emri yerine getirilmiştir."

Burada
Zeyd bin Hârise kastedilmektedir.

Zeyd, küçük yaşta köle olarak alınmış ancak
Hz. Peygamber (s.a.v.) tarafından azat edilerek evlatlık edinilmiştir.

İslam'da köleliğin kaldırılmasına yönelik adımlardan biri olarak
Zeyd'e büyük ayrıcalıklar tanınmış ve ona özgür bir birey olarak sosyal statü kazandırılmıştır.

Zeyd'in eşi
Zeyneb bint Cahş, asil bir aileden gelen ve Hz. Peygamber'in halasının kızı olan bir kadındı.

Ancak Zeyd ile Zeyneb arasında
uyumlu bir evlilik olmamış, Zeyneb bu evliliğe baştan beri isteksiz yaklaşmış ve zamanla ilişkileri daha da bozulmuştur.

Hz. Peygamber (s.a.v.), Zeyd'e evliliğini sürdürmesini öğütlemiş ancak
Allah'ın ilerleyen süreçte bir evlilik düzenleyeceğini de içten içe bilmekteydi.

Hz. Peygamber (s.a.v.),
Allah'ın ileride Zeyneb'i onunla evlendireceğini bildiği halde, Zeyd'in evliliğini sürdürmesini tavsiye etmiştir.

Burada Peygamber Efendimiz'in (s.a.v.)
toplumsal tepkilerden çekindiği ancak Allah'ın emrinin yerine geleceği vurgulanmaktadır.

Peygamberimiz (s.a.v.), toplumun evlatlık kurumuna bakış açısını değiştirecek bir ilahi emri yerine getirmekle yükümlüydü.
Evlatlıkların gerçek anlamda biyolojik çocuklar gibi olmadığı ve evlatlıkların boşandığında eşleriyle evlenmenin haram olmadığı bu ayetle netleştirilmiştir.

Zeyd ve Zeyneb boşandıktan sonra,
Allah'ın emriyle Hz. Peygamber (s.a.v.), Zeyneb ile evlendirildi.

Bu evlilik,
evlatlık sisteminin biyolojik bağdan farklı olduğunu göstermek için ilahi bir hüküm olarak gerçekleşmiştir.
Evlatlık sistemi: İslam'da evlat edinme yasaklanmamıştır, ancak
evlatlıklar gerçek biyolojik çocuklar gibi sayılmaz.
Evlatlıkların eşleriyle evlilik: Bir Müslüman, evlatlık aldığı kişinin boşandığı eşiyle evlenebilir.
Toplumsal değişimler: İslam, bazı yerleşik adetleri
ilahi emirlerle düzenleyerek toplumu değiştirmiştir.
Evlatlık ve biyolojik bağ ayrımı: Modern hukuk sistemlerinde de
evlatlık edinilen çocukların biyolojik ebeveynlerle aynı haklara sahip olmadığı kabul edilmektedir.
İslam'da kadın hakları: Zeyneb bint Cahş, Hz. Peygamber'in (s.a.v.) eşi olarak büyük bir statü kazanmış ve onun hayatında önemli bir rol oynamıştır.
Peygamberimizin (s.a.v.) görevi: Hz. Muhammed (s.a.v.), toplumun yanlış inançlarını düzeltmekle yükümlü olduğu için Allah'ın emri doğrultusunda hareket etmiştir.
Bu evlilik,
evlatlıkların biyolojik çocuk gibi sayılmadığını göstermek ve toplumsal tabuları yıkmak için ilahi bir emirle gerçekleşmiştir.

Zeyneb bint Cahş,
Peygamber eşi olarak önemli bir konuma gelmiş ve birçok hadisin kaynağı olmuştur.

İslam'da kadınların hakları, toplumsal adetlerden ziyade ilahi emirlerle korunmuştur.

Hayır,
İslam evlatlık edinmeyi teşvik eder ancak evlatlık çocuk, biyolojik çocuk gibi sayılmaz.
Ahzâb Sûresi 37. ayeti,
İslam'da evlatlık kurumu, toplumsal değişimler ve ilahi emirlerin uygulanması açısından önemli mesajlar içermektedir.
Hz. Peygamber'in (s.a.v.) Zeyneb ile evliliği, evlatlık kavramına dair yanlış anlayışları düzeltmek amacıyla gerçekleşmiştir.
Ahzâb Sûresi 37. ayet, Ahzâb Sûresi tefsiri, Ahzâb Sûresi anlamı, Kur'an'da evlatlık sistemi, İslam'da evlatlık, Hz. Zeyd bin Hârise, Hz. Zeyneb bint Cahş, Peygamberimizin evlilikleri, İslam'da kadın hakları, Kur'an tefsiri, İslam hukuku, evlatlık eşleri, İslam'da aile düzeni, Hz. Muhammed ve evlatlık hukuku