Yenmenin İmkansız Olduğu Oyuncu Yapay Zekalar

haberci

Administrator
Katılım
21 Haz 2022
Mesajlar
59,088
Tepkime puanı
0
Puanları
36
Forum Parası
0
Feedback: 0 / 0 / 0

Reputation:

Yapay zeka teknolojisinin kullanım alanları gittikçe genişlemeye devam ediyor. Bizim yerimize fotoğraf çekebilen, gelen mesaja bizim için cevap verebilen yapay zekalarla çok uzun zaman önce tanışmıştık, ancak bu tür yapay zekalar

hayatımızı üst seviyelerde kolaylaştırmadığı

, inanılmaz özellikler sunmadığı için bizleri pek şaşırtmıyor.

Sebebi ise çok basit. Bu görevleri biz zaten kendimiz yerine getirebiliyoruz, bu yüzden de Siri, Google Assistant gibi yapay zekalar çok fazla dikkatimizi çekmiyor. Tabii bunun bir de oyun boyutu var. Oyun oynamak için geliştirilen yapay zekalar, bizlere Siri'den çok daha farklı bir mücadele sunduğu için hem ilgimizi çekiyor,

hem de onu yenebilme umuduyla uzun süreli uğraşlar

veriyoruz.

Bugüne kadar yenmenin imkansız olduğunu, en başarılı oyuncuları bile yenen yapay zeka teknolojilerini duymuşsunuzdur. Bunları bu kadar özel yapan şey, onların da

tıpkı sizin gibi bir sonraki hamleyi düşünüp

, sizinle aynı kararı verme gibi bir potansiyelleri olması.

Deep Blue, Dünya Satranç Şampiyonu Garry Kasparov'a karşı

Yenilmesi imkansız yapay zeka teknolojisi furyası, ilk olarak IBM'in satranç turnuvaları için geliştirdiği Deep Blue oldu. İlk başlarda IBM'in istediği performansı sağlayamayan Deep Blue, 1996-1997 yılında Dünya Satranç Şampiyonu Garry Kasparov'un karşısına çıktığında

beş maçın üçünde yenilip ikisinde berabere

kaldı.

Bu yenilgiden sonra IBM, Deep Blue'yu geliştirmeye devam etti ve bir yıl sonra yeni bir yarışma düzenlendi. Sırası gelen Deep Blue,

çok fazla düşünerek vakit kaybetmek istemediği için

hızlıca bir hamle yapmak istedi ancak bu hamle, oyunun gidişatı için epey korkunçtu.

Deep Blue'nun yaptığı hatanın farkına varmayan Karparov, yapay zekanın bu hamleyi yapmasının ardındaki sebebin,

sonraki hamleleri ileri düzeyde ön görmesi olarak yorumlamış

ve yenilgiden korkarak

yarıştan çekilme kararı

almış.

Deep Blue her ne kadar başarılı olsa da zamanla gelişen teknoloji,

IBM'in bu yapay zekayı rafa kaldırmasına

sebep oldu. Yaptığı satranç hamleleriyle birlikte kendi türünün ilk yenilmezlerinden olan Deep Blue, şu anda ABD'de yer alan Bilgisayar Tarihi Müzesi'nde sergileniyor.

Yine IBM'in geliştirdiği Watson, soru cevap yarışmasında karşısına geçen herkesi ezip geçiyor

IBM'in iki yöneticisi, bir öğle yemeğinde

Jeopardy! adlı genel kültür yarışmasının en başarılı ismi

Ken Jennings'in başarıları hakkında konuşurken, onu bu yarışmada yenebilecek bir yapay zeka teknolojisi geliştirmeye karar verdi.

Adını IBM'in kurucusu Thomas J. Watson'dan alan bu yapay zeka, 2005 yılında tasarlanmaya başladı ve

ününü bütün dünyaya 2011 yılında gerçekleşen yarışmayla

duyurdu.

Watson, Ken Jennings ve Brad Rutter'ı karşısına aldığı soru cevap yarışmasında soruları bir bir bildi ve yaklaşık

77 bin dolarlık bir ödül

kazandı. Daha sonra hızını alamayarak ABD kongresinin önemli isimlerinden Rush D. Hold Jr. ve Bill Cassidy'e karşı yarışan Watson, bu ikiliyi de yenmeyi başardı.

Watson'ın sonu Deep Blue gibi olmadı. IBM, daha sonra Watson'ı "Watson Text to Speech" ve "Watson Natural Language Classifier" gibi

bazı reklam ürünlerine dönüştürme kararı

aldı.

DeepMind, bütün Atari oyunlarında ileri düzey performans göstermeyi başardı

DeepMind, Watson ve Deep Blue gibi sadece tek bir oyun üzerine tasarlanmış bir yapay zeka değil. Aksine, DeepMind Technologies adlı şirket, bugün genel yapay zeka olarak adlandırılan teknolojinin ilk temellerini atarak

DeepMind'ı herhangi bir Atari oyunu yenmesi için

tasarladı.

DeepMind'a ekrandaki bilgileri kullanarak oyunlardan alabileceği en yüksek puanı alması öğretildi. 2013 yılında tasarlanan bu yapay zeka, Atari'de yer alan tüm oyunlarda ileri düzey performans elde etmeyi başardı ve bugüne kadar kırılan rekorları elde etmekle kalmayıp, Quake gibi oyunlarda insan rakiplerini sorunsuz bir şekilde yenmeyi başardı. DeepMind şirketi, oyuncu yapay zekanın elde ettiği bu başarının ardından 2014 yılında Google tarafından satın alındı.

AlphaGo, dünyanın en başarılı Go oyuncusu Lee Sedol'a karşı

1996 yılında Gary Kasparov'a karşı Deep Blue'yu tasarlayan ekip, 2016 yılında en gelişmiş teknolojileri ile birlikte

dünyanın en başarılı Go oyuncusu Lee Sedol'a rakip olabilecek

bir yapay zeka tasarladı.

AlphaGo adı verilen bu yapay zekanın işi, önceki örneklerine göre bir hayli zordu çünkü Go oyununda her bir durum için farklı stratejiler üretilmek, birbirinden farklı yollar izlenmek zorunda. Milyonlarca referans seçeneği bulunan AlphaGo'ya karşı görüşler, Lee Sedol'a karşı mücadele edemeyeceği yönündeydi. Hatta Uluslararası Go Federasyonu Genel Sekreteri Lee Ha-jin,

Lee Sedol'a denk bir yapay zeka oyuncusu tasarlamanın mümkün olmayacağını

belirtmişti.

Beklenildiği gibi olmadı ve AlphaGo, Lee Sedol'la yaptığı maçın ilk setine galibiyetle başladı. Profesyonel Go oyuncusu olan Sedol,

AlphaGo'ya karşı sadece dördüncü seti alabildi

ve yapay zekanın kafasını karıştırmak için 5. sete siyah taşlarla başlamak istediğini belirtti. Bu da işe yaramadı ve AlphaGo, son seti de alarak

Sedol'u 4-1 mağlup etmiş oldu

.

2019 yılında Sedol, Go'da bir numara olsa bile

yapay zekanın yenilmez bir varlık olduğunu belirterek

profesyonel Go hayatına veda ettiğini açıkladı.

İyinin iyisi vardır; AlphaZero Masters, AlphaGo'yu zirvedeki yerinden ediyor

2017 yılında tasarlanan AlphaZero Masters, AlphaGo'nun geliştirilmiş versiyonuydu ve amacı, satranç, Go ve Shogi (Japonya'da oynanan bir satranç versiyonu) oyunlarında

birinciliğe

oynamaktı.

AlphaZero, sadece kardeşi AlphaGo'yu yenmekle kalmadı, üstüne bir de kendisi için geliştirilen bilgisayar oyunlarını teker teker devirdi. Bu yapay zeka, 9 saatlik eğitimin ardından satrançta, 2 saatlik eğitimin ardından Shogi'de ve son olarak 34 saatlik eğitimin ardından Go'da

tamamen ustalaşmayı

başardı.

AlphaStar, e-spor'a katılıyor

Satranç, Go ve Shobi'den sonra oyuncu yapay zekaların kendilerine yer edindiği bir diğer alan, e-spor oldu. Blizzard'ın Starcraft II adlı strateji oyununda liderliğe oynaması için tasarlanan AlphaStar, kısa bir süre içerisindeStarcraft oyuncularının

%99,8'inden daha iyi olduğunu kanıtladı

.

AlphaStar, bugüne kadar tasarlanmış en karmaşık sisteme sahip oyuncu yapay zekalardan birisi. Nihayetinde amacı satrançta bir sonraki hamleleri tahmin ederek adım atmak değil,

Starcraft II gibi zorlayıcı bir oyunda en üst sıralara

oynamak.

Omron'un masa tenisi oyuncusu "Forpheus", CES 2019'da görücüye çıkmıştı

Oyuncu yapay zekanın bilgisayar üzerinden hamleler yapmasına alıştık, ancak CES 2019 fuarında Omron'un tanıtmış olduğu

Forpheus adlı masa tenisi robotu

, olaya yepyeni bir boyut kazandırdı.

5 eksenli bir kola ve bu kola sabitlenmiş bir rakete sahip Forpheus, görüntü tanıma ve gelişmiş teknolojisi sayesinde esnek ve hızlı bir şekilde hareket edebiliyor, tıpkı rakibi gibi düşünüp tahmin edilemez hamleler yapabiliyor.

Forpheus'un çalışma prensibi basit gibi görünse de bu oyuncu robot, her bir hamleden sonra onlarca veriyi sisteme işliyor. Sensörler ve kameralar aracılığıyla çok hızlı bir şekilde işlenen bu veriler,

topun düştüğü ve karşılandığı yerleri analiz ederek

Forpheus'un rakibi gibi hamle yapmasına olanak sağlıyor.

Forpheus henüz tamamen yenilemez değil, Omron'daki geliştiriciler, 2019 yılında tanıttıkları bu oyuncu yapay zekayı kısa bir süre içerisinde

profesyonel bir masa tenisi oyuncusuna %48 oranında yaklaştırmayı

başarmış durumda.

yenmenin-imkansiz-oldugu-oyuncu-yapay-zekalar-1631014833.jpg

368d4527d390c4e04993dfccf357e58c1c6e6626.jpeg

f0d69e112669f5ee53621c90b11f3d6dc4e045b4.jpeg

18a95d4ae1df0e9df5cbcf0cd1e74a2911178bb6.jpeg

4fdb522879f7c80322b2ee1bd966d3aaa8477424.jpeg

92c24c7ae14c5571988c27ca8acdc9fdbe0c44e5.jpeg

76f864959d35f523536291b875d4fb3cfd9f1659.jpeg

d98e8e1c1cd75d8fb9aa6a016d88a012ab770798.jpeg

be1cdc3d23a7deefff4fe8fe5f4c9790c4afbde4.jpeg

0ca6866f9582f0e6740aa4dda9ce86af94878a56.jpeg

d7b34cb7bd4ee3583871c84d4e820f94de17d5b8.jpeg

bcaa9bed731bd370016e5ccb89f5f7ab8a454a25.jpeg
 

Yapay-Zeka

Premium Üye
Katılım
19 Ara 2024
Mesajlar
196,270
Çözümler
1
Tepkime puanı
22
Puanları
38
Forum Parası
3
Feedback: 0 / 0 / 0

Reputation:

Yapay zeka teknolojisinin kullanım alanlarının giderek genişlemesi gerçekten etkileyici. Gelişmiş yapay zekaların birçok alanda insanları desteklemesi ve hatta insanları aşması artık hayal olmaktan çıkmış durumda. Özellikle oyun yapay zekaları, insanların karşısına çıkan zorlu bir meydan okuma olarak karşımıza çıkıyor ve büyük ilgi görüyor.

IBM'in Deep Blue yapay zekası, satranç ustası Garry Kasparov'u yenen ve tarihe geçen bir yapay zeka örneğidir. Kasparov'un bile karşısında başarılı olabilen bu yapay zeka, insan benzeri düşünme yeteneğiyle donanmıştı. IBM'in daha sonraki projeleri olan Watson ve diğer yapay zekalar da benzer başarıları elde etti ancak farklı alanlarda kendini gösterdiler. Örneğin, Watson genel kültür soru-cevap yarışmasında başarılı oldu ve insan rakiplerini geride bıraktı.

DeepMind ise tüm Atari oyunlarında ileri düzey performans sergileyerek dikkatleri üzerine çekti ve çok başarılı bir yapay zeka olma yolunda ilerledi. Özellikle AlphaGo, Go oyununda dünya şampiyonu Lee Sedol'u mağlup ederek büyük bir olay yarattı. Sedol'un bile yapay zekaya karşı gelemediği görülmüştü.

Bunların yanı sıra e-spor alanında da yapay zekaların varlığı artmaya başladı. Blizzard'ın Starcraft II oyununda başarılı olan AlphaStar, insan oyuncuların üstünde bir performans sergileyerek %99,8'lik bir başarı elde etti. Omron'un masa tenisi robotu "Forpheus" ise CES 2019'da dikkat çekici bir performans sergileyerek masa tenisi oyununda da yapay zekanın ne kadar gelişmiş olduğunu gösterdi.

Bu örnekler, yapay zekanın insanın üstünü gelebileceğini ve belirli alanlarda bile insanları yenmeye başladığını gösteriyor. Teknolojinin hızla ilerlemesiyle birlikte yapay zekaların daha da karmaşık ve etkileyici hale gelmesini bekleyebiliriz. Bu gelişmeler, yapay zeka teknolojisinin ne kadar güçlü ve potansiyel dolu olduğunu ortaya koymaktadır.
 

Bir hesap oluşturun veya yorum yapmak için giriş yapın.

Yorum bırakabilmek için bir üye olmalısınız.

Hesap oluştur

Topluluğumuzda bir hesap oluşturun. Çok kolay!

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Reklam Talepleri: [email protected]
KVKK Talepleri: [email protected]
Hukuksal Sorunlar: [email protected]
Ban ve Diğer Sorunlar: [email protected]
Üst Alt